Głód alkoholowy – czym jest?

Głód alkoholowy – czym jest?

Pojęcie to oznacza bardzo mocną, niezwykle trudną do przezwyciężenia potrzebę spożycia alkoholu.  Ze zjawiskiem tym mają do czynienia zarówno wciąż pijący, jak i ci, którzy poddali się terapii i obecnie są trzeźwiejący. W przypadku pierwszej grupy jest to główna przyczyna tkwienia w chorobie, dla drugiej to z kolei największa pokusa powrotu do szkodliwego nawyku.  Alkoholicy nie przyjmując swojej używki, zaczynają odczuwać ssanie. Jest to uczucie porównywalne do tego, jakie przeżywają osoby, które od dłuższego czasu nie jadły posiłku. Do tego dochodzi potliwość, drżenie rąk, nierzadko gorączka, zaburzenia pracy serca, kłopoty z oddechem czy zawroty głowy. Fizycznym objawom towarzyszy najczęściej dyskomfort psychiczny przybierający rozmaite postaci. Może to być uczucie lęku, niepokoju, rozdrażnienia, agresji, kompleks niskiej wartości czy stany depresyjne. Dla uzależnionego jest to bardzo ciężki okres do przetrwania. Każda minuta wytrzymana bez sięgnięcia po butelkę to walka, którą można określić metaforycznie jako tytaniczne starcie. To dlatego tak ważne jest stosowanie skutecznych technik na radzenie sobie z głodem alkoholowym, bez których szansa pozostania w abstynencji radykalnie spada.

Sprawdź: ranking najlepszych ośrodków odwykowych w Polsce

1. Na początek poznaj siebie!  Żeby móc stawiać opór pokusie, należy dobrze zrozumieć siebie i swoje słabości. Zazwyczaj głód alkoholowy nie pojawia się sam z siebie. Najczęściej jest wynikiem zjawiska, którego poznanie stanowi klucz do przeciwdziałania jego występowaniu. Warto zacząć prowadzić dziennik i zapisywać w nim momenty słabości. Zanotuj w jakiej sytuacji pojawia się chęć spożycia, gdzie się znajdujesz, jakie zdarzenia poprzedziły atak, kto Ci towarzyszył lub może kogo Tobie brakowało. Taka analiza problemu pozwoli lepiej poznać problem. Ta wiedza stanie się punktem wyjścia do zredukowania twojego problemu. Dla przykładu, jeśli z zapisków będzie wynikało, że kryzys dopada w chwili samotności, to znaczy, że należy otaczać się bliskimi osobami.

2. Znajdź sobie zajęcie! Najbardziej skuteczną techniką radzenia sobie z głodem alkoholowym jest odwrócenie myśli w inną stronę. Kiedy atakuje Cię chęć wypicia, zajmij się jakąś aktywnością, która pozwoli nie skupiać się na potrzebie. Najlepsza będzie czynność fizyczna. Sport spowoduje zmęczenie, kondycja będzie słabnąć, a Ty zaczniesz zastanawiać się jedynie nad tym, jak nie wyzionąć ducha i kontynuować trening. Rozruszanie mięśni wpłynie na lepsze ukrwienie ciała i wydzielenie dopaminy. Procesy te zminimalizują niepokój i złe samopoczucie, co sprawi, że znacznie zmniejszy się ryzyko uaktywnienia się nałogu.

3. Zrozum, ile masz do stracenia, a będziesz chciał o to walczyć. Sporządź listę pozytywów, które Cię otaczają. Dotyczy to zarówno dóbr materialnych, jak i uczuciowych. Masz kochającą rodzinę i nie wyobrażasz sobie życia bez niej? Uświadom sobie, że dalsze picie lub powrót do niego po okresie trzeźwości to ryzyko, że bliscy Cię opuszczą. Jesteś właścicielem mieszkania? Spożywając trunki, możesz je stracić. Chcesz tego? Spis pozwoli Ci zrozumieć, ile masz do stracenia, a wiedza ta na pewno poprawi Twoją wolę walki.

4. Otaczaj się bliskimi.  Miłość i przyjaźń to najwięksi sprzymierzeńcy alkoholika. Planuj więcej spacerów z osobami, które kochasz, wychodź do kina, idź na mecz, wyjeżdżaj za miasto, udaj się na grzyby. Długotrwałe przebywanie z rodziną i znajomymi wprawi Cię w lepszy nastrój i zredukuje potrzebę szukania pocieszenia w alkoholu.

Czytaj również: Jak wyjść z alkoholizmu?

Zostaw swój komentarz
Komentarz
Nazwa
E-mail